استفاده از طرح باز
استفاده بهینه از فضا در ساختمانهای اداری مدرن، بهطور ویژهای اهمیت مییابد. یکی از اصول طراحی ساختمان اداری مدرن عبارت است از طرح باز؛ یعنی فضاهای داخلی با کمترین تعداد دیوار و حائل، که جابجایی افراد و دسترسی بصری به نقاط مختلف را تسهیل میکند. بدین ترتیب، کارکنان فضای بیشتری در اختیار خواهند داشت و با دسترسی بهتر، امور خود را سریعتر تکمیل میکنند. چینش اتاقها و لوازم کار باید معنادار باشد تا کارمندان در فاصله نزدیک با لوازم موردنیاز خود قرار بگیرند.
توجه به برند
بهتازگی، لوگوی برند اداره و رنگ آن بهعنوان یکی از اصول طراحی دفتر کار مدرن مورداستفاده قرار میگیرد. برندسازی در طراحی فضای اداری، جذابیت و معنای بصری فضا را افزایش میدهد و نوعی تبلیغات کمهزینه نیز خواهد بود.
ملاحظه فضای استراحت
در ادارات سنتی، فضاهایی به نام کافهتریا وجود داشت که برای تغذیه و استراحت استفاده میشد. البته بر اساس اصول طراحی ساختمان اداری مدرن، فضاهای استراحت ارتقا یافتهاند. امکانات پیشرفته برای برآورده سازی نیازهای گوناگون کارمندان مانند خوابیدن، دراز کشیدن، بازی، تفریح، گپ زدن یا دوری از سروصدا در این فضاهای جدید لحاظ میشود. بنابراین، سطح انرژی کارکنان برای کار بالا میرود.
نورپردازی تخصصی
با توجه به تعریف هر فضا و نوع فعالیت حرفهای آن، نورپردازی میبایست بهطور تخصصی انجام گیرد. برای مثال، بخش پذیرش اداره باید برای ایجاد حس رضایت و خوشامدگویی در مراجعهکنندگان، میتواند پرنور باشد. در بخشهای اداری، بهجای پرنور کردن عمومی فضا، منابع نور بهطور متمرکز فقط در قسمتهایی که کار حرفهای انجام میشود، قرار میگیرند.
همچنین بهمنظور حذف حواسپرتیها، لازم است تا از برخورد مستقیم نور شدید با چشمان کارمندان جلوگیری به عمل آید. فضاهای استراحت و اتاقهای سکوت، باید از نورپردازی ضعیفتر و تیرهتری برخوردار باشند. نور طبیعی و مصنوعی، هر دو در طراحی دفتر کار مدرن استفاده میشوند. البته بر نور طبیعی بیشتر تاکید میشود، زیرا برای سلامت چشم سودمندتر است و مصرف انرژی را نیز کاهش میدهد.
جنبههای آکوستیک و صدا
آکوستیک به معنای حجم صدا در محیط و نحوه انعکاس و انتقال آن است. با توجه به اصول طراحی ساختمان اداری مدرن، کیفیت صدای هر محیط با توجه به کاربرد آن تعیین میشود. برای مثال، در مورد کار دفتری متمرکز، جلسات مهم، اتاق تلفن و محیطهای محرمانه، متریال طراحی داخلی دفتر کار باید کمترین میزان صدا را بازتاب کنند یا انتقال دهند. همچنین در بعضی از محیطها بهتر است که صدا به شکل خاصی هدایت یا تقویت شود.
همسویی با اصول پایداری
ملاحظات زیستمحیطی، صرفهجویی اقتصادی، بهینگی انرژی، سلامت انسان، رفاه اجتماعی، استفاده بهینه از منابع انسانی و حفظ منابع طبیعی برای نسلهای آینده، همگی زیرمجموعه اصول پایداری هستند. با توجه به مخاطرات اقلیمی و گرمایش جهانی، پایداری به یکی از ضروریترین اصول طراحی دفتر کار مدرن تبدیل شده است.
مواد و مصالحی مانند بامبو، فولاد بازیافتی و رنگهایی با سطح پایین ترکیبهای ارگانیک فرار (VOC پایین)، به همسویی با اصول پایداری در معماری کمک میکنند. تکنیکهای پیشرفته عایق سازی، سیستمهای خودکار مدیریت انرژی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و استفاده از شیشههای هوشمند برای تنظیم نور طبیعی، از دیگر گزینهها هستند.
آشتی با طبیعت
طراحی بیوفیلیک یا طبیعت دوست، با استفاده از تعداد بالای مولفه های طبیعی مانند گیاهان، سنگ، چوب، آبشار و دکوراسیون با طرح و نقش شبیه به طبیعت صورت میگیرد. همچنین نور طبیعی (آفتاب و مهتاب) و نورهای مصنوعی مشابه نور طبیعی، نقش چشمگیری در این سبک طراحی داخلی ایفا میکنند. نمای ساختمان اداری مدرن بیوفیلیک، معمولا از گونههای گیاهی سرسبز برخوردار است. ازنظر علمی، کارمندان در ساختمانهای اینچنینی، آرامش و سلامتی بیشتری خواهند داشت و کیفیت کار و خلاقیت آنها افزایش مییابد.
روانشناسی رنگها
رنگهای مورداستفاده در طراحی فضای اداری، بر اندیشه، احساس، راندمان کاری و سلامتی کارکنان و نیز وجهه شرکت اثرگذار هستند. برای مثال، رنگهای تیره، با احساس غم و رنگهای روشن، با ایجاد احساس شادی و آرامش در انسان مرتبط هستند.
ممکن است رنگها بهعنوان نماد عمل کنند و انسان را به یاد پدیده یا رویداد مشخصی بیندازند. روانشناسی رنگها، شاخهای از علم روانشناسی است که به تاثیر رنگها بر رفتار، احساسات، حالات درونی و سلامت جسمی انسان میپردازد. این علم در اصول طراحی ساختمان اداری مدرن، بهطور تخصصی مورد ملاحظه قرار میگیرد.
طراحی همکاری محور
فضای دفتر کار مدرن، باید تعاملات اجتماعی بین کارکنان، همکاری و انگیزه نوآوری در آنها را تقویت کند. بنابراین، تجهیزات و فضاهای مختلف برای مشارکت همگانی و همکاری بین کارمندان، باید در نظر گرفته شود. البته در کنار اینها، نباید از فضاهای کار فردی و متمرکز در طراحی دفتر کار مدرن غافل ماند.
فضای ساکت
فضاهای ساکت، فضاهای مخصوصی در اداره هستند که به دلیل طراحی خاص، کارمندان هیچگونه نویز یا صدایی در آنها نمیشوند و تمرکز بیشتری دارند. طبق اصول طراحی ساختمان اداری مدرن، این فضاها برای انجام بعضی از فعالیتهای حرفهای مشخص بهطور ویژه در نظر گرفته میشوند. فضاهای ساکت باید هم ازنظر فیزیکی و هم ازنظر صوتی، از دیگر بخشها جدا شوند.
لوازم و اثاثیه باکیفیت، هوشمند و متنوع
امروزه لوازم، اثاثیه و تجهیزات کاری در ادارات مدرن، با حساسیت بیشتر و بهصورت کاملا تخصصی برای طراحی فضای اداری خریداری میشود. همچنین مسائلی چون کیفیت اثاثیه، همخوانی اثاثیه با نوع فعالیت حرفهای، دوام آنها، هماهنگی لوازم با یکدیگر (ازنظر ظاهر، ابعاد و عملکرد) و راحتی کارکنان موردتوجه قرار میگیرد. تعمیرات و تعویض لوازم بر فرایند کاری اثر منفی میگذارد و باید به حداقل برسد.
وجود خصوصیات ارگونومیک (هماهنگی با فیزیک بدن انسان) در تمامی اثاثیه بهویژه میزها و صندلیها، یک ضرورت اجتنابناپذیر است. همچنین مطابق با در طراحی ساختمان اداری مدرن، موارد روبرو بهتازگی محبوبیت یافتهاند: میزهای بلند با قابلیت کار ایستاده، زیراندازهای راحت جهت استراحت یا کار نشسته، میزهای چرخدار برای جابجایی، صندلیهای راحتی توپی، میز و صندلی با قابلیت تغییر ارتفاع، صندلی دوچرخهای جهت کار و فعالیت فیزیکی همزمان.